Näin mittaat vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia

Näitäkin voi mitata
Näitäkin voi mitata

Tein pari vuotta sitten aika monta vaikuttajamarkkinointikampanjaa. Koska minulla oli noissa erittäin konkreettisesti omat rahat liossa, oli minulla melkoinen motivaatio mitata kampanjoiden tuloksia.

En ole nähnyt tästä hirveästi juttuja suomeksi joten tässä muutama ajatus vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tulosten mittaamiseen.

Pitäisin itse lähtökohtana että näyttöjen (esim. blogijuttujen lukijamäärien) seuraaminen on yhtä tyhjän kanssa. Tuloksia pitää mitata jollakin konkreettisemalla mittarilla.

 

Reaktioiden määrä

Yksinkertainen tapa mitata kampanjan vaikuttavuutta on seurata reaktioiden määriä.

Jos yhteistyö oli blogijuttu, seuraa kuinka moni kommentoi blogijuttua. Jos sisältö luotiin sosiaaliseen mediaan, katso kommenttien lisäksi myös tykkäysten ja jakojen määrä.

Voit käyttää tunnuslukuna reaktioiden määrää suhteessa yleisön määrään.

Sitoutuminen = (Tykkäykset + Kommentit + Jaot) / Sivuston tykkäykset

Kannattaa kuitenkin muistaa että esimerkiksi Instagramissa iso osa kommenteista ja tykkäyksistä on bottien tekemiä.

Tämä mittari kertoo kuitenkin enemmän yleisön määrästä kuin vielä varsinaisista tuloksista.

Liikenteen lähteet

Jos ostit vaikuttajalta blogipostauksen hänen omassa blogissaan, seuraa analytiikasta liikenteen määriä vaikuttajan blogista / medioista sivuillesi.

Ajallinen korrelaatio

Jos et pääse kiinni suoraan liikenteen lähteeseen, voit mitata ajallisia korrelaatioita analytiikassa. Voit esimerkiksi katsoa miltä verkkosivustosi kävijämäärät, liidit ja konversiot välittömästi vaikuttajan postauksen jälkeen verrattuna vastaavaan aiempaan ajanhetkeen.

Yksilölliset alennuskoodit

Yksi selkeimpiä tapoja verkkokaupoille mitata vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia on yksilölliset alennuskoodit.

Jos haluat tarjota bloggaajan lukijoille 20 % alennusta tuotteista, anna bloggaajalle jaettavaksi yksilöllinen alennuskoodi. Sitten vain katsot paljonko tällä alennuskoodilla tehtiin ostoksia.

Yksilölliset linkit

Anna jokaiselle vaikuttajalle oma, yksilöllinen linkkinsä. Yksinkertainen mutta ruma tapa on käyttää jotakin linkinlyhennyspalvelua.

Tekisin itse linkeistä kauniit, esimerkiksi www.verkkokaupannimi.fi/vaikuttajannimi

Yksilöllisen linkin avulla pääset suorien ostosten lisäksi kiinni siihen kuinka moni klikkasi linkkiä.

Yksilölliset linkit toimivat blogien lisäksi hyvin myös Instagramissa ja Youtubessa.

Yksilölliset laskeutumissivut

Luo vaikuttajille omat, yksilölliset laskeutumissivunsa.

Sen lisäksi että tämä auttaa kampanjan tehokkuuden seuraamisessa, kasvattaa oman laskeutumissivun tekeminen kokemusten perusteella merkittävästi konversiota ja CLV:tä.

Omat tuotteet

Esimerkiksi monet vaatekaupat ovat luoneet vaikuttajien kanssa kokonaan omia mallistoja.

Seurantapikselit

Hieman teknisempi tapa seurata kampanjoiden vaikuttavuutta on asettaa vaikuttajan blogijutun lukijoiden selaimeen eväste. Tämän evästeen avulla voi seurata lukijoiden liikkumista vaikkapa verkkokaupassa.

Tässäpä joitakin omia vinkkejäni. Otan mielelläni vastaan kommentteja.

Näin mittaat vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *