Pari vinkkiä blogien hakukoneoptimoinnista

Minulta kysyttiin tänään Ping Helsingisssä jonkun verran blogien hakukoneoptimoinnissa. Tässä pari vinkkiä tämän päivän keskusteluiden pohjalta.

Blogin hakukoneoptimoinnissa ei ole kyse SEO-lisäosista

Blogin hakukoneoptimoinnissa ei ole kyse siitä, että lisää avainsanat blogin SEO-lisäosaan.

Blogijutun otsikolla ja meta-kuvauksella on merkitystä.

Blogijutun otsikon pitäisi olla sellainen että se kertoo mistä jutussa on oikeasti kysymys. Jos otsikko antaa jutun sisällöstä virheellisen kuvan, ihmiset palaavat heti takaisin Googleen. Tämä laskee koko blogin hakukonesijoituksia.

Meta-kuvauksen merkitys on sama. Sen pitää antaa nopeasti käsitys siitä mistä blogijutussa on kyse. Meta-kuvauksen pitää kertoa myös miksi hakukoneen käyttäjän pitäisi klikata juuri sinun juttuasi.

Selvitä hakutermin kirjoittavien ihmisten aikomus

Jos haluat blogijuttusi näkyvän Googlessa tietyllä hakutermillä, selviä mikä hakutermin Googleen kirjoittavien ihmisten aikomus on.

Otin esimerkiksi termin Jordan. Mitä termin Jordan Googleen kirjoittava haluaa tietää?

Termi Jordan voi ensinnäkin tarkoittaa monia asioita. Jordan on Jordania englanniksi, hammastahnamerkki, koristähden nimi, Niken kenkien merkki sekä joki Jordaniassa.

Jos kirjoitan Googleen Jordan, saamani hakutulokset ovat järjestyksessä:

  1. www.nike.com/us/en_us/c/jordan (Nike Jordan -kenkien brändisivu)
  2. store.nike.com/us/en_us/pw/jordan/ofq (Nike Jordan -kenkien virallinen verkkokauppa)
  3. https://en.wikipedia.org/wiki/Jordan (Jordanian englanninkielinen Wikipedia-sivu)
  4. https://www.flightclub.com/air-jordans (Maailman suurin lenkkarien verkkokauppa)
  5. www.jordan.fi/ (Jordan hammastahnan kotisivut)
  6. www.footlocker.com › Jordan › Shoes (Verkkokauppa)
  7. https://www.facebook.com/jumpman23/ Nike Jordan -kenkien virallinen Facebook)
  8. www.kicksusa.com › Brands (Verkkokauppa)
  9. https://twitter.com/jumpman23 (Nike Jordan -kenkien virallinen Twitter-tili)
  10. https://www.youtube.com/user/jumpman23 (Nike Jordan -kenkien virallinen Youtube)

Googlen ykkössijaa hakutermillä Jordan pitää hallussaan Niken oma brändisivu. Jos haluaisin ränkätä hakutermillä Jordan ykkösenä Googlessa kirjoittamalla blogijutun Jordan-hammastahnasta, ei tämä välttämättä onnistu.

Jordan-hakutermin Googleen kirjoittavista ihmisistä kun suurin osa näkyy haluavan tietoa Jordan-kengistä, ei hammastahnasta.

Luo verkon paras sisältö valitsemallesi hakutermin merkitykselle

Jos haluat päästä blogijutullasi ykkössijalle hakutermillä Jordan, sinun blogijuttusi täytyy olla parempaa sisältöä Nike Jordan -kengistä kuin Niken omien sivujen.

Hakukoneystävällinen sisältö on käyttäjäystävällistä sisältöä. Hakukoneoptimointi ei todellakaan tarkoita sitä että kirjoitat sisältöä hakukoneita varten.

Ole verkon paras auktoriteetti omalle aihealueellesi

Sen lisäksi että sinulla pitää olla verkon paras sisältö valitsemastasi hakutermistä, sinun pitää olla verkon paras auktoriteetti tälle aihealueelle.

Oma Tarkan markan blogini käsittelee säästämistä. Blogiini tulee paljon liikennettä säästämiseen liittyvillä hakusanoilla. Suuri syy tähän on että kun toimittajat kirjoittavat lehtijuttuja säästämisestä, he käyttävät juttujensa inspiraationa blogiani ja juttujensa lähteenä minua henkilökohtaisesti. Blogini ja minä itse ovat säästämisen auktoriteetteja Suomessa.

Tee blogistasi nopea ja helppokäyttöinen

Google haluaa että heidän hakukoneensa käyttäjien käyttökokemus on mahdollisimman hyvä. Tämän vuoksi Google haluaa lähettää käyttäjänsä blogeihin, jotka ovat:

  • nopeita
  • helppokäyttöisiä
  • helppolukuisia

Näistä erityisesti nopeus on nykyään todella tärkeää. Hakukoneiden käyttäjät haluavat vastauksen ongelmaansa salamannopeasti. Jos Google lähettäisi ihmisiä hakutuloksista hitaisiin blogeihin, Googlen käyttäjät turhautuisivat Googleen.

Google lähettää käyttäjiään blogeihin, jotka ovat salamannopeita.

Helpota Googlen työtä

Maailmassa on järkyttävä määrä bloggaajia.

Auta Googlea ymmärtämään että:

  • sisältösi on pelkkää priimaa
  • olet oman aihealueesi auktoriteetti
  • Googlen kannattaa lähettää käyttäjänsä blogiisi

Kirjoita selkokielisesti. Anna haastatteluja valtamedian lehdille. Ole yhteydessä oman aihealueesi muihin auktoriteetteihin verkossa. Pidä huoli että Googlen robotit voivat selata blogiasi.

Pari vinkkiä blogien hakukoneoptimoinnista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *