Pari kommenttia MouMoun bloggausvinkkeihin

Pixabaysta haettu kuva joka esittää bloggaajaa
Pixabaysta haettu kuva joka esittää bloggaajaa

MouMou-blogin Iina Moukola antoi blogissaan listan bloggausvinkeistä, jonka hän on ”lähettänyt muutamalle bloggaamista aloittelevalle nuorelle naiselle heidän pyynnöistään sähköpostitse”.

Mulle tulee aina pehmeä ja pörröinen olo kun joku tekee tällaisia listoja, joista oikeasti näkee että tavoite on auttaa muita.

Tässä hengessä pari omaa kommenttiani MouMoun vinkkeihin.

Mainostamisesta puheen ollen, tiesittekö että Facebookissa mainostaminen maksaa vähemmän, jos otat kohderyhmäksi sivustasi tykkääjät sekä heidän kaverinsa.

Tuohon sivujen tykkääjät ja heidän kaverinsa -mainostukseen sisältyy yksi riski.

Sivustojen tykkääjille  voi maksaa vähemmän jos katsotaan klikkihintoja sen vuoksi että Facebook-tykkääjien kavereista 90 % ei ole sun kohderyhmää.

Facebook näyttää mainontaa aina sille osuudelle sun valitsemasta kohderyhmästä joka on ”eniten roskaa” muiden mainostajien mielestä.

Jos laitat kohderyhmäksi 15-25 -vuotiaat naiset Suomessa, sun mainosta voidaan näyttää vaikkapa naisille, joiden äidinkieli ei ole suomi (maahanmuuttaja, vaihto-opiskelija, pakolainen).

Vastaavasti jos mainostat tykkääjien kavereille, mainosta voidaan näyttää vaikkapa sun tykkääjien pakistanilaisille kavereille. Nämä eivät ole välttämättä blogin kohderyhmää.

Eli jos mainostaa Facebookissa, pitäisi mitata tulos tarpeeksi pitkälle, tyyliin siihen asti että vaikka Facebookissa ostettu henkilö tilaa sun uutiskirjeen ja ostaa sen kautta tuotteen affiliate-linkillä.

Älä siis kopioi tekstikenttään linkkiä blogipostaukseesi, vaan lataa julkaisuun kuva ja lisää linkki kuvatekstiksi.

Mä olen tässä hirveän laiska siksi että toisin kuin MouMou:lla, mulla ei ole omia, hyviä kuvia. Käytän nykyään ilmaisia kuvia, jotka löydän Pixabaysta.

Allekirjoitan kuitenkin täysin hyvän kuvan merkityksen Facebookissa. Joskus kuitenkin käy niin että kun lisää linkin Facebookiin, Facebook ei löydä postauksen kuvaa.

Yksi tapa on että lisää postauksen kuvan statukseen käsin. Teen tätä liian usein itse. Tämän ongelma on siinä että jos joku muu linkittää mun postausta Facebookista, kuva ei tietenkään enää näy.

Facebook hakee postauksen kuvaa kolmella eri tavalla:

  1. Katsomalla onko postaukselle asetettu Open Graph -protokollan mukaisesti kuva og:image -tägillä.
  2. Jos og:image -tägiä ei löydy, katsomalla onko meta-tiedoissa asetettu kuvaa muuten.
  3. Selaamalla postausta ja yrittämällä arvata mikä postauksen kuva on. Joskus Facebook kuitenkin luulee vaikkapa blogin headerin kuvaa tai jotakin mainoskuvaa postauksen kuvaksi.

Paras tapa saada linkityksiin kuvat näkyviin olisi kertoa Facebookille oikea kuva tuolla og:image -tägillä. Facebook tuntuu kuitenkin olevan todella nirso siinä minkä kelpuuttaa kuvaksi.

Jos postauksesi kuva ei näy Facebookissa, käy katsomassa syy Facebookin Open Graph Debugger -työkalulla.

Jotta postauksen kuva näkyisi parhaiten Facebookissa:

  1. Kuvan koon pitää olla vähintään 1200 x 630 pikseliä, jotta se näkyy parhaiten. 600 x 315 pikselin kuvat näkyvät vielä ”isoina”.
  2. Kuvan tiedostokoon pitää olla alle 8 megatavua.
  3. Kuvan olisi hyvä olla ”enemmän leveä kuin korkea”.

Käytännössä tuo tarkoittaa että jos haluaa postauksen kuvan näkyvän parhaiten Facebookissa, pitäisi postaukselle melkein asettaa ihan oma kuva vain Facebookia varten.

Ota siis avuksi hakusanat! Tämän postauksen hakusanani on “huijarisyndrooma”, joten aina, kun joku googlaa sen, on mahdollista, että googlaaja päätyy juuri minun blogiini lukemaan postauksen alusta, mitä termi tarkoittaa. Ja mitä useampi tänne löytää, sitä aiemmin postaukseni tulee vastaan Googlen hakutuloksissa.

MouMou puhuu tässä vinkissä käytännössä hakukoneoptimoinnista. En tiedä mikä tämän on aiheuttanut mutta pelottavan monilla alan ammattilaisillakin on hakukoneoptimoinnista aivan vääristyneitä käsityksiä.

Mutta, MouMou tuo tässä esiin hakukoneoptimoinnin tärkeimmän edun. Hakukoneoptimointi tuo blogiin kävijöitä. 

Rakensin aikoinaan oman Tarkan markan blogini (ja myös tämän blogini) lähes kokonaan hakukoneliikenteen päälle.

Hakukoneoptimointi on kuitenkin pikkuisen muuttunut tässä vuosien varrella. Vielä muutamia vuosia sitten blogijuttuun sai törkeästi liikennettä näin helposti:

  1. Teki listan hakutermeistä, joihin kohdistui törkeä määrä hakuja kuukaudessa.
  2. Selvitti millä näistä termeistä oli helpoin tehdä rahaa (esim. myymällä liikenne eteenpäin mainostajille affiliate-linkeillä).
  3. Lisäämällä valittu hakusana eri taivutusmuodoissaan jutun otsikkkoon, jutun ensimmäiseen kappaleeseen, jutun meta-kuvaukseen, jutun kuvien otsikoksi, jutun linkeihin…. no, saatte kiinni ideasta.

Lopputuloksena oli että kun joku haki Googlesta valitulla hakusanalla, oma blogijuttu näkyi tuloksissa ykkösenä tai kakkosena, blogijuttuun tuli törkeä määrä kävijöitä ja blogijuttu tuotti rahaa kuin roskaa. Tämä oli niin helppoa rahaa että välillä ihan hävetti.

Tällä tavalla tehdyt blogijutut eivät kuitenkaan aina olleet ollenkaan sitä mitä hakusanan hakukoneeseen kirjoittanut henkilö halusi nähdä. Hakukoneiden käyttäjien näkökulmasta ne olivat huonoja hakutuloksia. Hakukoneet näyttävät käyttäjilleen hakutuloksia, jotka vastaavat parhaiten hakukoneen käyttäjän aikomusta.

Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että jos haluaa blogijuttuunsa liikennettä hakukoneiden kautta, oman blogijutun pitää olla verkon paras sisältö valitulle hakusanalle.

(Voisin jatkaa tästä aiheesta vaikka kuinka mutta jos vaikka teen niin että katson lukeeko tämän jutun kukaan ja vastaan sitten mahdollisiin kysymyksiin tuolla kommenteissa.)

Pari kommenttia MouMoun bloggausvinkkeihin

2 kommenttia artikkeliin ”Pari kommenttia MouMoun bloggausvinkkeihin

  1. No kun kerran kommentteja pyysit : )

    Mikä on mielestäsi paras tapa uudistaa vanha postaus. Minulla on siis juttu A, vuodelta 2013 joka sijoittuu hyvin Googlessa. Haluan sen sijoittuvan vielä paremmin. Mitä voin tai en voi tehdä sisällölle?

    Mikä on paras työkalu tutkia suomalaisia hakusanoja?

    Onko jutun jakaminen Google+ kautta mielestäsi olennaista?

    Kunka näkisit ristiinlinkityksen hyödyn/ongelmat?

  2. Markus Ossi sanoo:

    Vanhan postauksen uudistaminen:

    Päivitä sisältö niin että se vastaa edelleen sitä avainsanaa, jolla haluat sen sijoittuvan Googlessa. Korjaa mahdolliset rikkinäiset linkit. Korjaa asiavirheet. Jos juttu on päivityksen jälkeen sen arvoinen, julkaise se uudelleen sosiaalisen median kanavissasi lukijoillesi.

    Älä vaihda blogijutun osoitetta. Älä tunge juttua täyteen avainsanoja.

    Paras työkalu:

    Googlen oma avainsanatyökalu AdWordsin puolelta. Jos on jotain parempaa, en tiedä siitä.

    Google+:

    Jos kysymyksesi on että kannattaako sinun käyttää Google+ pelkän hakukoneoptimoinnin vuoksi, vastaukseni on ei. Tällä hetkellä konsensus taitaa olla että Google+ -asiassa syy ja seuraus menivät sekaisin.

    Ristiinlinkitys:

    Voitko tarkentaa kysymystäsi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *