Mitä kumppanuusmarkkinointi on?

Kumppanuusmarkkinoinnin periaate
Kumppanuusmarkkinoinnin periaate

Kumppanuusmarkkinointi* eli affiliate-markkinointi on eräs Internet-markkinoinnin osa-alue. Kumppanuusmarkkinoissa yritys palkitsee kumppaneita hänen tuomistaan kävijöistä tai kumppanin markkinointipanostuksen tuottamasta liiketoiminnasta.

Nykyaikaisessa kumppanuusmarkkinoinnissa on neljä perustoimijaa:

  • Myyjä (merchant). Yksinkertaisimmillaan myyjä on verkkokauppaa harjoittava yritys.
  • Asiakas (customer). Asiakas on Internetissä surffaava ihminen. Asiakas voi olla yksityishenkilö tai edustaa jotakin yritystä.
  • Kumppani (affiliate). Kumppani voi olla yritys tai yksityinen henkilö. Yleensä kumppani ylläpitää eli julkaisee jotakin www-sivustoa. Verkkosivuja ylläpitävistä kumppaneista käytetään myös nimitystä julkaisija.
  • Kumppanuusverkko* (affiliate network). Kumppanuusverkoista käytetään yleensä nimitystä affiliate-verkko.

Olen hahmottanut oheiseen kuvaan kumppanuusmarkkinoinnin periaatteen:

  1. Asiakas vierailee kumppanin sivuilla. Sivusto voi olla esimerkiksi blogi tai hintavertailusivusto.
  2. Asiakas klikkaa kumppanin sivuilla linkkiä, joka vie yrityksen sivuille. Linkki voi olla esimerkiksi tuotelinkki tai suora linkki yrityksen etusivulle.
  3. Myyjä kompensoi kumppania. Myyjä voi maksaa kumppanille jokaisesta kävijästä (CPC tai CPM), jokaisesta asiakkaan tekemästä toiminnosta (CPA) tai antaa kumppanille osuuden asiakkaan suorittaman ostoksen suuruudesta (CPS).

Tässä yksinkertaisessa mallissa myyjä kompensoi suoraan kumppania. Myyjän ja kumppanin välissä voi olla affiliate-verkko, joka tarjoaa järjestelmän, jonka kautta myyjät ja kumppanit löytävät toisensa.

Suomen markkinoilla toimivia kumppanuusverkostoja ovat muun:

Kumppanuusmarkkinointi on monien tunnettujen suomalaisten hintavertailupalveluiden pääasiallinen liiketoimintamalli. Esimerkiksi Vertaa.fiHintaseuranta.fi sekä Kilpailuttaja.fi perustuvat siihen, että hintavertailussa ovat mukana vain sellaiset yritykset, jotka maksavat julkaisijalle komission.

Myös monien Facebook-sivujen liiketoimintalogiikka perustuu kumppanuusmarkkinointiin. Monille Facebookin käyttäjille tulee varmasti yllätyksenä, että suurten ja suosittujen matkatarjouksista ja ilmaistavaroista kertovien Facebook-sivujen takaa löytyykin yritys ja että Facebookin statuspäivityksillä tehdään Suomessakin rahaa tuhansia euroja päivässä. Suurimpia kumppanuusmarkkinoinnilla Suomessa rahaa tekeviä kaupallisia Facebook-ryhmiä ovat:

  • Top 10 Matkatarjoukset (75 772 jäsentä)
  • Ilmaista netissä! (26 339 jäsentä)
  • Ilmainen (8939 jäsentä)

Verkon käyttäjälle kumppanuusmarkkinointia liiketoimintamallinaan käyttävät sivut näkyvät siten, että sivustolta lähtevät linkit ohjautuvat yrityksen sivuille ns. affiliate-linkkien kautta. Affiliate-linkin URL on yleensä eri kuin lopullinen osoite ja osoittaa esimerkiksi verkkotunnukseen clk.tradedoubler.com, joka on Suomen suurimman affiliate-verkon Tradedoublerin seurantapalvelimen osoite.

Esimerkiksi tälle sivulle tulee Googlen kautta paljon yrityksiä, jotka etsivät tietoa kumppanuusmarkkinoinnista. Verkkosivuston julkaisijana minun kannattaa tarjota näille kävijöille sellaisia mainoksia, joista he ovat kiinnostuneita. Oletan, että monet näistä yrityksistä haluavat perustaa oman kumppanuusmarkkinointiohjelman, joten ohjaan heidän eteenpäin kumppanuusmarkkinointilinkin kautta kumppanuusmarkkinointiyrityksen sivuille tähän tapaan:

”Jos sinulla on verkkokauppa tai mikä vaan bisnes, jossa osakin transaktiosta tapahtuu netissä, niin kokeile ihmeessä kumppanuusmarkkinointia. Pääset kätevimmin alkuun jättämällä yhteydenottopyynnön TradeTracker Finlandille.”

Kumppanuusmarkkinoinnin periaatteiden mukaisesti saan jokaisesta tuon linkin kautta TradeTrackerille jätetystä yhteydenottopyynnöstä liidipalkkion. Tätä on kumppanuusmarkkinointi käytännössä.




Mitä kumppanuusmarkkinointi on?

7 kommenttia artikkeliin ”Mitä kumppanuusmarkkinointi on?

  1. Moi Markus,

    Adtraction puuttuu listastasi 🙂

    Olemme yksi Ruotsin suurimpia verkostoja ja aloittaneet toiminnan myös Suomessa.

    Tässä linkki:
    http://www.adtraction.fi

    Meidän etujamme:
    * Muutamia hyviä kampanjoita yksinoikeudella
    * Patentoitu Cleanlink
    * Pay Per Call
    * Koko Pohjoismaissa
    * Ei aloitus- yms. ylläpitomaksuja, asiakas maksaa vain toteutuneista leadeista
    * Asiakas/affi voi seurata jokaisen klikin matkan reaaliaikaisena
    * Kaikki toimintamme tehdään manuaalisesti. Tällä varmistetaan että minimoimme väärinkäytökset yms.

    Aurinkoista kesää kaikille!

    Henna
    Adtraction Suomi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *