Miksi Suomessa ei ole hyvää autosivustoa?

Miltä vaikkapa Carbuyer.co.uk näyttäisi jos sen tekisi suomeksi? Mockup-kuva.
Miltä vaikkapa Carbuyer.co.uk näyttäisi jos sen tekisi suomeksi? Mockup-kuva.

Suomesta vaikuttaisi puuttuvan oikeasti hyvä autoilijoille suunnattu sisältösivusto. Analysoin seuraavassa ulkomaisten sivustojen haasteita suomalaisen autofanin näkökulmasta, listaan englanninkieliset autosivustot, vertaan tilannetta mobiili- ja teknologiapuolelle, pohdin tällaisen sivuston hakukoneoptimointia sekä tulonlähteitä.

Ulkomaisten sivustojen haasteet

Suomalaisen autoista netistä tietoa etsivän näkökulmasta englanninkielisiin uutissivustoihin liittyy monia haasteita.

Näistä mielestäni tärkein on että briteissä, USA:ssa ja Australiassa tilanne on autojen suhteen Suomeen verrattuna erilainen:

  1. Mallit ja merkit. USA:ssa, Briteissä ja Australiassa myytävät automerkit ja mallit eroavat merkittävästi suomalaisista. USA:ssa myynnissä olevista autoista käytännössä yhtäkään ei ole myynnissä Suomessa. Briteissä taas on aivan omia merkkejään. Lisäksi joitakin meillä suosittuja autoja ei ole myynnissä Briteissä ollenkaan.
  2. Varustetasot. Intiassa Audi Q3 on saatavilla ilmajousituksella. Briteissä monien premium-merkkien standardivarustelu eroaa merkittävästi suomalaisesta.
  3. Tarpeiden erilaisuus. Iso-Britanniassa tieverkko on huonossa kunnossa. Lumi ei ole heille juurikaan ongelmana. Heillä on myös kapeat kadut sekä paljon pieniä liikenneympyröitä. Intiassa tieverkon kunto on suorastaan katastrofaalinen. USA:ssa ei juuri tunneta Suomessa suosittuja farmareita.
  4. Verotuksen ja kulujen erot. Iso-Britanniassa vähäpäästöisille autoille voi olla huomattavia helpotuksia veroissa ja muissa maksuissa (esim. Lontoon ruuhkamaksut). Pick up -autojen verokohtelu USA:ssa on täysin erilainen kuin Suomessa.
  5. Erot julkistusaikatauluissa. Monien merkkien ja mallien julkistusaikataulut ovat erilaiset Suomessa ja maailmalla.

Muun muassa näistä syistä johtuen suomalaisen kuluttajan on todella hanka löytää englanninkielisiltä sivustoilta relevantteja autojen koeajoraportteja sekä vertailuita.

Ruotsi ja varsinkin Saksa ovat monessa suhteessa lähempänä Suomen tilannetta. Varsinkin ruotsalaiset vertailut ja autouutiset ovat suomalaisesta näkökulmasta yllättävänkin relevantteja.

Kuitenkin merkittäviäkin eroja löytyy. Ehkäpä verotuksesta johtuen ruotsalainen lehdistö keskittyy suomalaista herkemmin premium-merkkeihin ja kalliimpiin autoihin.

Englanninkieliset autosivustot

Tärkeimpiä tavallisille kuluttajille suunnattuja englanninkielisiä autosivustoja ovat:

  • Carbuyer
  • Auto Express
  • What Car
  • Auto Car
  • Honest John
  • Carwow

Auto Express on viikottainen autoilulehti, joka on saksalaisen Auto Bildin brittiläinen versio. Auto Expressillä on sisarsivusto Carbuyer, joka keskittyy vinkkeihin uuden auton ostamiseen. Molemmat sivustot ovat osa Dennis Publishingia.

Auto Expressin pahin kilpailija Briteissä on Autocar. Autocaria julkaisee Haymarket Motoring Publications. Sama julkaisija omistaa myös What Car -sivuston ja lehden.

Carwow on lähtenyt liikkeelle aikoinaan carbuzz-nimisenä sivustona, joka tarjosi kuluttajille asiantuntija-arvioita, käyttäjien arvioita, tilastoja, videoita sekä kuvia. Sivusto julkaistiin uudelleen toukokuussa 2013 keskittyen puhtaasti autojen ostamiseen. Carwow palkkasi Carbuyerin juontajan / toimittajan omalle videokanavalleen. Carwow on pääomasijoittajien omistama startup.

Toinen ilmeisesti itsenäinen autosivusto Briteissä on Honest John. sivustolla on autouutisia, vinkkejä autoiluun sekä ennen kaikkea vertailuja autoista. Sivusto valittiin vuoden 2016 parhaaksi autoilusivustoksi Briteissä. Honest John kirjoittaa myös kolumnia The Telegraph -lehteen.

Enemmän autoharrastajille suunnattuja sivustoja ovat BBC:n Top Gear sekä aiemmin Gawker Mediaan kuulunut Jalopnik.

Verrokkina puhelin- ja tietokonesivustot

Gizmodo on blogi, joka keskittyy muotoiluun, teknologiaan ja scifiin. Gizmodo sai kuuluisuutta vuonna 2010 saatuaa käsiinsä iPhone 4:n prototyypin. Gizmodo oli osa blogiverkko Gawker Mediaa, johon kuuluivat mm. Kotaku, Jezebel ja Lifehacker.

Engadget on blogiverkko joka keskittyy kuluttajaelektroniikkaan. Engadgetin on omistanut vuodesta 2005 asti AOL.

The Verge on osa Vox Mediaa, joka on amerikkalainen digitaalisen median yritys. Muita brändejä ovat SB Nation, Polygon, Racked ja Recode.

Ars Technica on Condé Nastin omistama teknologiauutisiin keskittyvä blogi / sivusto. Condé Nast omistaa myös Wiredin sekä aiemmin Redditin.

Aivan oma kategoriansa ovat sivusto, jotka keskittyvät pelkästään Applea koskeviin uutisiin. Näistä suurimpia ovat 9to5Mac, AppleInsider sekä MacRumors. Android-puolella vastaava sivusto on Android Central.

Hakukonenäkyvyys heikkous Suomessa

Suomessa mielenkiintoinen analyysi olisi hakunäkyvyysanalyysi. Iso osuus sivustojen liikenteestä kun tulee hakukoneiden kautta orgaanisesti.

Hakunäkyvyysanalyysi voi paljastaa kilpailijoiksi varsin erilaisia sivustoja kuin olettaisi.

Esimerkiksi haulla ”Volvo V60 koeajo” ensimmäisen sivun hakutulokset ovat:

  1. Uusi Suomi
  2. Helsingin Sanomat
  3. Moottori
  4. Iltalehti
  5. Kaasujalka
  6. Ilta-Sanomat
  7. Ilta-Sanomat
  8. Tekniikka & Talous
  9. Tuulilasi
  10. Teknavi

Mercedes-Benz E koeajo:

  1. Moottori
  2. Moottori
  3. Helsingin Uutiset
  4. Ilta-Sanomat
  5. Erikoissanomat
  6. Autotalli
  7. Autotalli
  8. Tekniikan maailma (video)
  9. Kaara Televisio (video)
  10. KarjalainenK5 (video)

Esimerkiksi Tekniikan maailman hakukonenäkyvyys on (todennäköisesti paywallista johtuen) surkea.

Sivustojen hakukoneoptimointi on muutenkin Suomessa lapsenkengissä. Vertailun vuoksi aluksi Audi A6 review englanniksi:

Audi A6 review
Audi A6 review

Ja sitten sama suomeksi.

Audi A6 testi
Audi A6 testi

Tulonlähteet

Karkeasti liikenteen monetisoinnin voisi jakaa tähän tapaan:

  • näytöt (CPM)
  • liikenne (CPC)
  • liidit (CPL)
  • myynti (CPS)

Myyntien seurannan tavoista voi mainita

  • alekoodit
  • omat minisaitit
  • analytiikan
  • IP-osoitteet
  • kampanjasivustot

Autopuolella maailmalla suosittuja monetisointitapoja ovat:

  • CPM
  • Youtube-videoiden monetisointi
  • Google AdWords
  • Liidien myyminen
  • Hakuliikenteen myyminen (vs. Tekniikan maailma ja Nettiauto)
  • Oman palvelun perustaminen (vrt. Carwow)

Suomalaisilta alan sivuilta ostetaan lisäksi paljon puhtaita tekstilinkkejä. Tämä vertautuu hakuliikenteen myyntiin.

Miksi Suomessa ei ole hyvää autosivustoa?

Yksi kommentti artikkeliin ”Miksi Suomessa ei ole hyvää autosivustoa?

  1. Sampsa sanoo:

    Mielestäni suomalaisten autosivustojen SEO ei ole lapsen kengissä, se mikä Suomesta puuttuu on reittaus ja kuluttaja-arvio sivusto. Osaltaan tämä on pienen Suomen ongelma, esim. Briteissä tai Saksassa on niin valtava autoileva populaatio, että se pystyy tuottamaan tuhansia reittauksia ja arvosteluja automalleille, jolloinka niistä tulee oikeasti relevantteja ja haluttuja sisältöjä. Eli autoileva populaatio yli kymmenkertainen, samoin verkkotrafiikki aiheen ympärillä ja mallivalikoiman koko ei merkittävästi isompi.

    Monetisaation muotoja on muitakin, mm. automarkkinapaikkojen liikeasiakkailtaan perimät kuukausimaksut. Journalistiseen sisältöön keskittyvien autosivustojen päätulonlähde lienee displaymainonta, joskin suurella osalla on lehtitausta. Blogeilla ja harrastajasivustoilla ei taas mittavaa bisnestä Suomessa tehdä, syynä jälleen populaation rajallisuus. Jos perustat UK:hon menestyksekkään autoblogin tai blogiaustan, on se merkittävää liiketoimintaa. Suomenkielellä lukijapotentiaali on niin pieni verraten, että rahoiksi ei pysty lyömään.

    On se kuitenkin mahdollista perustaa hyvin rahaa tuottava autosaitti Suomeen joka keskittyy sisältöihin. Haasteena täällä on markkinan pienuus, isoissa maissa taas armoton kilpailu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *