Facebookin algoritmin manipulointi

Kuva liittyy
Kuva liittyy

Facebookin tavoitteena on näyttää käyttäjilleen sisältöä joka saa heidät viettämään enemmän aikaa Facebookissa.

Tämä on selitys sille miksi sivujen tekemät postaukset eivät näy enää automaattisesti tykkääjien fiidissä.

Facebookin algoritmi on (ilmeisesti) nimeltään EdgeRank. Tämän algoritmin karkea perusta on että käyttäjille näytetään sisältöä (edge) jossa

  • sisällön luojan ja sisällön katsojan läheisyys on suuri
  • sisällön paino on uuri
  • sisältö on luotu äskettäin

Tässä yhteydessä sisältö voi tarkoittaa sisällön luomista (esim. statuspäivityksen kirjoittaminen / kuvan / videon lisääminen), sisällön kommentointia, sisällöstä tykkäämistä tai käyttäjän tägäämistä sisältöön.

Saadakseen sisältönsä näkyviin sivujen täytyy nykyään usein ostaa sisällölleen näkyvyyttä. Tämäkään ei kuitenkaan takaa sisällön näkymistä kaikille tykkääjille.

Näkyvyyden ostamiselle on vaihtoehto. Sisällön voi saada näkyviin myös optimoinnilla.

Hakukoneoptimoijana tällainen algoritmin manipulointi on minulle tuttua.

Testasinkin joskus huvikseni voisinko ”ostaa linkkejä” Facebookissa ja miten tämä toimisi. No, kyllähän se toimi.

Käytännössä tein niin että loin ensin sisällön (tässä tapauksessa lisäsin kuvan) Facebookiin. Sen sijaan että olisin ostanut sille näkyvyyttä, ostinkin sille kommentteja ja tykkäyksiä.

Lopputulos oli että sain sisällölleni näkyvyyttä huomattavasti edullisemmin kuin ostamalla sille näkyvyyttä.

Tämän strategian ongelma on kuitenkin sama kuin linkkien ostamisen Googlessa. Rangaistus voi olla nopea, julma ja ikuinen.

 

Facebookin algoritmin manipulointi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *