Casey Neistatin kuusi vinkkiä sisällöntuottajille

Two creators
Two creators

Nyt kun sain viimein litteroitua Casey Neistatin puheen ja Q&A:n Ping Helsingissä, voisin vetää yhteen mitä sain Caseyn esityksestä irti bloggajana.

Tässä Casey Neistatin kuusi vinkkiä sisällöntuottajille.

Ala tehdä rahaa sisällöilläsi

Casey korosti myös moneen otteeseen miten tärkeää on alkaa tehdä rahaa sisällöillään.

Yksittäisen sisällöntuottajan näkökulmasta tämä tarkoittaa konkreettisesti sitä että sinun tehtäväsi on rakentaa yritys sen ympärille mitä teet.

Luulen että tämä on jotakin joka on uutta ja vierasta. Joskus tämän ehdottaminen voi tuntua pyhäinhäväistykseltä. Jos olen taiteilija, en tee asioita yrityksenä. Teen asioita koska rakastan niiden tekemistä. No, se on hienoa!

Mutta sinun täytyy myös syödä. Sinun täytyy maksaa asunnostasi.

[…]

Älä ole lapsellinen.

Tee aluksi mitä vain alan hommia rahasta

Casey aloitti tekemällä mitä tahansa alaan liittyvää mistä hän sai rahaa:

[N]appasin kiinni jokaisesta mahdollisuudesta joka tipahti syliini. Mikä tahansa mihin liittyi rahallinen korvaus – ja ne olivat melko pieniä silloin – mutta jos hommaan liittyi rahallinen korvaus ja kameran käyttö, otin sen vastaan.

Casey käytti sanaa ”hustle”, joka kuvaa mielestäni tätä toimintaa erinomaisesti.

Hajauta tulonlähteesi

Caseyn tärkein vinkki sisällöntuottajille oli että heidän pitäisi hetkeksi siirtää katseensa pois sisällöstään ja miettiä eri tapoja, joilla sisällön voi kääntää rahaksi.

Casey käytti varoittavana esimerkkinä sitä miten isot mainostajat lopettavat mainonnan Youtubessa kyseenalaisten videoiden takia.

Katson ystäviäni, maailman menestyneimpiä tubettajia, ja heidän tulonsa ovat pudonneet 80 %.

Jos he olisivat hajauttaneet [sisältönsä muuallekin kuin Youtubeen] tai keksineet muita tapoja tehdä rahaa sisällöllään kuin pelkästään Youtuben omat mainokset, he eivät olisi olleet niin haavoittuvia.

Jätä keskinkertainen tekemättä

Casey korosti moneen kertaan että ei saa olla arka eikä keskinkertainen. Keskinkertaisuus on pahempaa kuin olla huono.

Markkinoinnissa on vain yksi pahempi asia kuin olla huono ja se on tehdä jotakin näkymätöntä.

Aina kun pelaat varman päälle, tekemisesti on näkymätöntä.

Hylkää huonot jutut

Casey huomasi että hänen yleisönsä piti hänen Youtubeen tekemiinsä videoista, joten hän alkoi tehdä enemmän niitä. Samalla hän lopetti mainosvideoiden ohjaamisen (vaikka saikin niistä paljon rahaa).

Kun aloin löytämään oman juttuni verkossa tajusin että tekemäni lyhyet videot olivat se juttu johon ihmiset reagoivat. Ei siihen että ohjasin näitä skeidoja mainoksia. Kukaan ei edes tiennyt että tein niitä.

Vahvista vahvuuksiasi, älä yritä vahvistaa heikkouksiasi.

Pidä huoli että sisältöyhteistyö on yhtä hyvä ostajalle kuin sinullekin

Casey puhui kultaisesta säännöstä eli siitä miten meidän pitää tehdä toisille kuten haluamme tehtävän meille itselle. Caseyn mielestä tämä sääntö sopii hyvin sisältöyhteistyökampanjoihin.

Sisällöntuottajina meidän vastuullamme on pitää huoli siitä että sisältöyhteistyökampanjat ovat aina vähintään hyvä juttu kampanjan ostajalle kuin meille itsellemmekin.

Tein aiemmin tänä vuonna täällä Suomessa videon, jossa kuvauskopteri veti minua ympäriinsä lumilaudalla ja nosti minut sen jälkeen ilmaan. Kuvasimme sen Lapissa.

[…]

Video oli huikea menestys Samsungille. Huikea menestys Samsungille! Suunnilleen 70 miljoonaa näyttökertaa eri alustoilla Samsungille. Huikea voitte heille!

Mutta tämä video oli myös jotakin minkä olin aina halunnut tehdä itse. Ja se meni Youtube-kanavalleni. Ja se sai, tyyliin, 8-10 miljoonaa näyttökertaa pelkästään Youtube-kanavallani ja toiset 40 miljoonaa näyttökertaa Facebook-kanavallani. Tämä oli huikeaa minulle!

Olin niin ylpeä siitä elokuvasta ja Samsung oli niin ylpeä siitä mitä sain aikaan heille.

Ja tämä on Kultainen sääntö.

Kuukausien odotukseni palkittiin. Caseyn esitys oli huikea ja minusta tuntui moneen otteeseen että siltä kuin Casey puhuisi juuri minulle bloggaajana.

Varsinkin nuo kommentit siitä miten omien sisältöjen ympärille pitää vain rakentaa se liiketoiminta ”osuivat ja upposivat”.

Kuvaamani video Caseyn esityksestä löytyy Youtubesta.

Casey Neistatin kuusi vinkkiä sisällöntuottajille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *